ROZHOVOR: Libor Landa
Rozhovor s Liborem Landou proběhl v jeho útulném bytě na Praze 5. Kdy při vstupu do obývacího pokoje na vás dýchne pohoda a
energie.Po pravé straně vedle schůdků do patra si můžeme všimnout dvou obrazů. Na prvním je karikatura Heleny Vondráčkové s jejím vlastnoručním podpisem a na druhém, který je o kousek níže pak plakát k filmu Kameňák, který je podepsán opravdu všemi herci. Samozřejmě na zdi nechybí ani rodinné fotky. Po chvilce jsme si sedli s čajem v ruce k našemu rozhovoru, u kterého jsme se pěkně zasmáli a zavzpomínali na natáčení prvního dílu Kameňáku.
Začneme pěkně od podlahy. Jak jsi se vlastně dostal k filmu, respektive ke Kameňáku. To si tě Zdeněk Troška někde vyhlédl a nebo jsi absolvoval casting?
Byla to hrozná náhoda, moje maminka vyrůstala s Vaškem Glazarem, bydleli v jedné ulici. Vašek Glazar hrál v Kameňáku roli Matky představené. Já jsem v Praze v 90 letech studoval, když jsem tenkrát přišel do Prahy, tak Vašek Glazar v tu dobu akorát rozjel kabaret Srdce a kámen. Já se tam strašně rád chodil dívat na travesti, pro mě to nebylo vlastní, v té době jsem se nepřevlékal do dámských šatů. To se psal rok 1996, v roce 1998 mě Vašek Glazar začal nutit do toho, že jsem tam stejně každý víkend a že potřebují každého člověka. Kamarádovi jsem tenkrát udělal k jeho narozeninám představení Tornero, se kterým v tu dobu vyjela Ilona Csáková, měl jsem k tomu půjčenou úplně nesmyslnou rezatou kudrnatou paruku, od toho vzniklo také i jméno Julia, protože lidé říkali, že vypadám jako Julia Roberts. Do tohoto kabaretu začal chodit i Zdeněk Troška. Psal se rok 1999 a Zdeněk Troška mě říkal, mám pro tebe roli, mám nějaký nápad v hlavě, bude to komedie. Uplynul rok, dva a nic se nedělo, já jsem mezitím začal hrát činohru se Stellou Zázvorkovou, Ivanem Vyskočilem, Světlanou Nálepkovou, Čestmírem Řandou a dalšími herci. Najednou se objevil Zdeněk Troška a říkal, tak už na to máme peníze, pojď si zahrát učitelku. Já nevěděl, nikdy jsem nebyl herec a nebyly to mé ambice. Zdeněk Troška říkal, pojď uděláme kamerové zkoušky a bude to buď a nebo. Kamerovými zkouškami jsem prošel, sehnala se paruka, kostýmy no a šlo se na plac natáčet.
Když jsi dostal tuto nabídku na natáčení, věděl jsi, že budeš hrát trojroli Evy Vítkové, Adama Tajchnera a tanečnici ve Veselém domě. Jaká byla tvoje reakce?
V životě by mě ani nenapadlo, že bych dostal takovu roli, dokonce hned trojroli. Původně to mělo být jinak, scénář zněl tak, že bordelová tanečnice v mém podání měla být ve vizáži Heleny Vondráčkové, ale jelikož tenkrát byla Helena Vondráčková zastoupena firmou a bylo by to velmi nákladné, tak písničky do bordelu nazpívala Jolana Smyčková. Tudíž já jsem ve vizáži Heleny Vondráčkové v bordelu zpíval na playback Jolany Smyčkové, která dodnes účinkuje v dabingu a v divadle Semafor.
Jaká byla spolupráce se Zdeňkem a dalšími známými herci na place a jak tě vzali mezi sebe?
Se Zdeňkem Troškou se pracuje velmi dobře, jako neherci vám Zdeněk Troška vše ukáže, předehraje, takže to byla naprosto pohodová práce i proto, že Zdeněk je obyčejný kluk a má rád obyčejné lidi. Akorát to bylo docela časově náročné, začalo se natáčet až po prázdninách a já do toho hrál maňáskové divadlo pro děti, dělal jsem travesti, hrál činohru...
Na jakou natáčecí scénu nerad vzpomínáš a naopak na kterou vzpomínáš nejraději?
Nerad vzpomínám na scénu, která sice byla natočena, ale ve finále se v Kameňáku neobjevila. Byl to můj první natáčení den, kdy jsme točili líbací scénu, jak já s Julií v parku zahajujeme konverzaci. Já, jak jsem byl nesvůj, tak mě to úplně nesedlo a tím pádem mě to moc nešlo, protože všude okolo byly kamery, štáb, hodně lidí a měla se odehrávat ona scéna, kdy se s Julií líbáme v parku. To vlastní líbaní bylo v pohodě, ale než se vše sestavilo, nasvítilo, natočilo, tak to bylo asi pět hodin a ve finále celý tento záběr v Kameňáku ani nebyl. Pro finální film byla použita z této scény jen první, druhá, třetí maximálně čtvrtá sekunda ze záběru, který nám trvalo natočit pět hodin. Tak to byl můj první natáčecí den, na který nerad vzpomínám, protože v tu dobu jsem nebyl zvyklý být obklopen tak obrovským týmem lidí. Na co vzpomínám nejraději? Na můj otřes mozku...
Jak to vlastně bylo se scénou, kdy tě auto Vilmy Novákové srazilo na přechodu?
Tak to je právě ta scéna, na kterou já velmi rád vzpomínám. V tu dobu jsem měl 58 kg, což mě měl Zdeněk Troška za zlé, za to, že jsem právě tak hubený. Záběr se měl natáčet tak, že ho za mě měla točit kaskadérka, ale já jsem orodoval za to, že bych si to chtěl, natočit, zažít sám, tak jako Belmondo, ale Zdeněk si trval na svém a nechtěl s odúvodněním, kdyby se něco stalo, abych to točil já. Tahle scéna se začala tedy natáčet tím, že Jana Paulová srazí autem fyzikářku. V tu chvíli fyzikářku dělala kaskadérka, ale na kamerách se ukázalo, že to nejde, je vidět, že to není učitelka, ale někdo jiný. Zdeněk mě v tu chvíli přistoupil na to, že to tedy budu hrát já. Takže mě uvázali kolem pasu speciální pás, ke kterému přivázali lano a v momentě, kdy Jana Paulová zastavila auto, tak tým mě strhl, aby to vypadalo jako akce a reakce. Před autem byly dvě žíněnky, což tvořilo zhruba 4 metry, ale já jak jsem byl v té době lehký, tak mě strhli tak, že jsem ty žíněnky přelétl a dopadl jsem za ně, takže jsem byl sedřený, potlučený, utrpěl jsem otřes mozku. Zdeněk Troška z toho byl nešťastný, okamžitě volal mým rodičům, že mě převáží do nemocnice, že se to nemělo stát... Ale já osobně na to rád vzpomínám, je to něco, co se mě už nikdy nestane, protože už nemám 58 kg a už mě takto nikdo nestrhne :o)
Jaká role se ti hrála nejlépe?
Těžko říci, co se týče Kameňáku, tak tam těch mých hezkých rolí bylo docela dost, které se mi dobře hrály a jedna z těch nejhezčích byla ta, že když já jsem se odličoval, svlékal a nakonec jsem skončil v civilu, všichni byli zklamaní, ale pro mě to bylo to nejpohodlnější.
Zaslechl jsem historku, že se tam někdo do tebe zamiloval?
Kdo to byl...?? (smích)
Nemrzelo tě třeba to, že v dalších dílech Kameňáků se tvoje postava neobjevuje?
Mrzelo, protože jsem si myslel, že ta role může mít nějaké pokračování, ale ve scénáři ve dvojce a ve trojce už nebyl pro učitelku Evu prostor. Ona vše již odhalila v prvním díle, takže tím splnila svou roli, za kterou jsem rád, ale mrzelo mě, že jsem nepokračoval.
Čekal jsi po natočení Kameňaku že ten film nebo trilogie v té době způsobí takový boom?
Nezpůsobil, nezpůsobil... Já spíše, když se o tom bavíme, je to 16 let, jelikož se to každý rok minimálně na jedné komerční televizi, se kterou má tento film smlouvu, opakuje minimálně 4x tak je mi to stále, ne doslova předhazováno, ale hodně lidí mě říká, hele budeš příští týden v televizi. Takže já to slýchám 16 let 4x do roka. Já osobně se na sebe dívám rád, ne jako Libor Landa, ale jako Julia Landis, když se mě něco podaří v tomto projektu, ale co se týká Kameňáku, tak já jsem tento film během těch 16 let viděl 4x a to doslova a do písmene.
Po Kameňacích jsi hrál ještě v nějakých filmech? Vím o pátém díle seriálu V.I.P Vraždy TV Prima, bylo ještě něco dál?
Bylo to například v zahraniční koprodukci v úžasném filmu Edith Piaf, tam jsem hrál majitelku baru. Poté s úžasnou herečkou paní Janou Plodkovou v úžasném MY 2. Bylo také hodně pořadů, kde jsem byl, například Zlatá mříž, dále v mnoha pořadech TV Prima, bohužel už si je všechny ani nepamatuji, ale dalo by se to dohledat, pro Českou televizi, bohužel si opět nevybavuji název pořadu, kde jsem byl za Marilyn Monroe, dále v pořadu Když se hledá profese, bylo toho opravdu hodně a některé názvy už si opravdu nepamatuji.
Jsi zakladatel travesti skupiny Crazy Goddess se kterou působíš po celé ČR. Kde tě lidé mohou vidět?
Crazy Gooddess je moje dítě, jsem jeden ze zakladatelů této skupiny. Po nějakých 16 letech působení to bohužel vyústilo v to, že jsme se jako skupina rozešli, ale je tady projekt, který se jmenuje Julia Show. Julia je pojem, Julia Landis je skutečně pojem.V tomto projektu chystáme dvě speciální vystoupení u příležitosti 20 let Julia Landis na scéně. Jedno z těchto dvou speciálních vystoupení se bude konat v mém rodném městě Dvůr Králové nad Labem a druhé bude v Praze.
Jaký je tvůj repertoár?
Já si myslím, že asi není mnoho lidí, kteří mě neznají. Všichni vědí, že já se hlavně soustředím na českou scénu, snažím se dělat i ty mladé české holky, které se dostávají na českou populární scénu, to mě baví, ale mám ve svém repertoáru i zahraniční zpěvačky, kdy asi nejvíce je se mnou spjatá Tina Turner.
Předpokládám že máš nespočet zážitků z vystoupení ale přeci jen mě zajímá jeden ten nejlepší na který nikdy nezapomeneš?
Sex!! (smích)
Podle čeho si vybíráš interpretky které pak interpretuješ na jevišti?
Většinou podle toho, že je znám osobně, ať je to Ilona Csáková, Terezka Kerndlová, Helena Vondráčková, velmi dobře se parodují děvčata, která zná člověk osobně.
Vím, že paroduješ i Tinu Turner, i tu znáš osobně... ?
Blbá otázka (smích), paroduji i tebou zmíněnou Tinu Turner, rád bych i tu znal osobně, ale bohužel bydlí ve Švýcarsku. Nikdy jsem se k ní nedostal osobně, ale byl jsem 2x na jejím koncertě jednou v roce 1996 a podruhé v roce, kdy slavila své 70 narozeniny v O2 aréně v Praze a vždy to byl nádherný zážitek, jestli se dožiji sedmdesátky a dokáži vystřihnout to, co ta Tina v O2 aréně, tak to bude pro mě možná ten nejvyšší top.
Když by tě režisér Zdeněk Troška opět oslovil s nabídkou na natáčení filmu jaká by byla tvá reakce? Rozhodoval by jsi se na základě informací o postavě, nebo kdo tam hraje a zda je to komedie nebo pohádka?
Kdyby mě Zdeněk Troška oslovil, ještě jednou, abych ztvárnil něco v jeho dílech, tak nebudu váhat ani minutu. Nebudu si muset předtím přečíst ani scénář a nebudu ani pátrat, kdo v tom hraje, protože Zdeněk má takovou spoustu kvalitních lidí kolem sebe a má na to štěstí, že bych neváhal ani minutu! Možná dodneška po těch 16 letech od Kameňáku mě mrzí, že mě Zdeněk třeba jen neoslovil, abych hrál nějakého hříbečka v jeho pohádce, protože bych byl samozřejmě za to rád.
Děkuji za rozhovor a přejí Ti úspěšný rok jak po pracovní stránce tak i po té soukromé.